Frazė „Juodasis penktadienis“ dažnai sukelia asociaciją su žmonėmis, stovinčiais ilgose eilėse ir laukiančiais ryto po Padėkos dienos, kada atsidarys parduotuvės siūlančios didžiausias metuose nuolaidas.

juodojo penktadienio naujienai

Juodasis penktadienis Jungtinėse Amerikos Valstijose dažnai žymimas kaip kalėdinio dovanų apsipirkimo sezono pradžia. Tūkstančiai žmonių nuo ankstyvo ryto susirenka prie didžiųjų prekybos centrų, siekdami pasinaudoti ypatingomis nuolaidomis ir įsigyti kalėdines dovanas bei kitas prekes už patrauklesnes kainas. Tačiau, kaip teigia komunikacijos fakulteto ekspertė doc. dr. Miglė Eleonora Černikovaitė, Lietuvoje šis fenomenas nepasižymi tokiu intensyvumu. Vietoje didžiulių nuolaidų ir prekybos centrų, lietuviai dažniau pasirenka internetinės prekybos galimybes. „Lietuviai labai gerai išmano internetinį apsipirkimą ir jiems tai patogu“, – teigia fakulteto dėstytoja doc. dr. M. Černikovaitė.

Amerikos tradicija ir Lietuvos realybė

Nemaža dalis amerikiečių ruošiasi Juodajam penktadieniui iš anksto. Jie seka reklamas, narplioja internetinės prekybos tinklalapius, kruopščiai apgalvoja savo pirkinių sąrašus ir ieško geriausių kainų. Doc. dr. M. Černikovaitė teigia, kad Juodojo penktadienio tradicija Amerikoje susijusi su masiniu apsipirkimu, tuo tarpu Lietuvoje tokio intensyvaus pirkimų bumo nėra, lietuviai, net ir planuojantys Kalėdinius pirkinius iš anksto, dažniausiai neperka, nes prekybininkai tokių gerų pasiūlymų kaip JAV neteikia: „Nors ir yra planuojančių iš anksto, didžioji dalis kalėdinį apsipirkimą daro paskutinį šeštadienį prieš Kalėdas“, – sako doc. dr. M. Černikovaitė.

Prekybininkų iššūkiai Lietuvoje

Prekybininkai Lietuvoje norėdami taikyti Juodojo penktadienio išpardavimus susiduria su iššūkiais ne tik dėl ribotos lietuvių perkamosios galios, bet ir mažesnių žmonių srautų bei mažesnių maržų. Fizinėse parduotuvėse nuolaidos dažnai nepasiekia vartotojų, tuo tarpu internete lietuviai tikisi lengviau surasti geresnes kainas.

Lietuvoje jau ir įstatymai draudžia daryti fiktyvias nuolaidas. Jei skelbiama, kad nuolaidos iki 50 procentų, tai bent 10 procentų asortimento turi būti suteikiama būtent tų 50 procentų nuolaida. Kitu atveju įmonę galima skųsti Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai. O kai akcijos taikomos nuosekliai vieną po kitos, skelbiant naują akciją, ankstesne kaina bus laikoma mažiausia buvusi prekės kaina per paskutines 30 dienų. „Jei produktui jau mėnesį yra nuolaida ir verslas nori dar nuleisti kainą, tai tas procentas gaunasi labai mažas“, – apie galiojančius įstatymus komentuoja doc. dr. M. Černikovaitė.

Kainų politika ir vartotojų elgesys

Juodasis penktadienis dažnai lydimas ypatingų akcijų ir didelių nuolaidų. Dauguma prekybos centrų stengiasi pritraukti klientus siūlydami ypatingus pasiūlymus. Tai gali apimti nuolaidas, nemokamą pristatymą ar net dovanas prie pirkinio. Tokios akcijos skatina vartotojus nedvejoti ir aktyviai dalyvauti prekybos procese.

Kainų politika yra dinamiška, ir, kaip teigia ekspertė, norint gauti geriausią kainą, svarbu paanalizuoti rinką, laukti tinkamo momento ir neleisti emocijoms valdyti pirkimo proceso. Nors prieššventiniu laikotarpiu gali būti suteikiamos nuolaidos, po Naujųjų metų „prekybininkai turi „tuščiąjį sausį“, kai visiškai nėra apyvartos ir jie tą laiką turi išgyventi. Taigi jei neįsigysite lapkritį ar gruodį, sausį kaina gali būti net geresnė. Svarbu išlaukti tinkamo momento prekei įsigyti. Jei prekybininkas yra linkęs daryti nuolaidą, tai ją ir darys“, – komentuoja doc. dr. M. Černikovaitė.

Vartotojų švietimas ir socialiniai tinklai

Amerikiečiai dažnai gauna informaciją apie Juodojo penktadienio pasiūlymus per socialinių tinklų reklamą arba naujienlaiškius el. pašte. Vartotojai aktyviai seka savo mėgstamų parduotuvių puslapius ir prenumeruoja naujienlaiškius, kad nepraleistų geriausių pasiūlymų.

Doc. dr. M. Černikovaitė pastebi, kad verslai taiko įvairias taktikas: „Yra žaidžiama ant emocijų, impulso ir to norėjimo čia ir dabar, ko mus moko ir socialiniai tinklai. Norint neapsigauti rekomenduoju naudotis kainų palyginimų portalais“.  Mokslininkė teigia, kad nereikėtų pirkti patikrinus kainą tik vienoje parduotuvėje, geriau ieškoti internete kas tą prekę siūlo geriausia kaina.

Juodojo penktadienio diena Lietuvoje panašesnė į internetinių nuolaidų savaitę ar mėnesį. Kada vertėtų pasinaudoti verslų pasiūlymais galime apsispręsti tik patys: „Kiekvienas mes turime savų poreikių ir jei kažko lauki labai ilgai, ir tai realizuoti gali padėti Juodojo penktadienio nuolaida, pavyzdžiui nusipirkti kelionę, tai kodėl gi ne, kodėl nepasinaudojus. Bet linkiu stiprybės nepasiduoti nereikalingiems impulsams“, – linki doc. dr. M. Černikovaitė.

Siekdami užtikrinti jums teikiamų paslaugų kokybę, Universiteto tinklalapiuose naudojame slapukus. Tęsdami naršymą jūs sutinkate su Vilniaus universiteto slapukų politika. Daugiau informacijos