Socialinių tyrimų metodai turi įvairų teorinį pamatą. Čia pateikiamos sąvokos, apibūdinančios tarptautiniuose šalitiniuose vartojamus terminus:

  • Grindžiamoji teorija – duomenų rinkimu pagrįstas tyrimų metodas (angl. Grounded theory, B. Glaser ir A. Strauss).

ŽINIASKLAIDA – [a] organizuotas informacijos skleidimas viešosios informacijos rengėjų ir visuomenės informavimo priemonių sistemoje; [b] viešosios informacijos rengėjai, visuomenės informacijos priemonės ir/arba jų apibrėžta pagal funkcijas visuma (sistema); [c] interneto, radijo, spaudos, televizijos publikacijos (laidos). Vaišnys A. Pagal: Žurnalistikos enciklopedija, 1997. P.584.

 

Žiniasklaidos priemonės

Laikraštis – vienodu pavadinimu ir vienodos struktūros skaitmeninis (internetinis) nuolat atnaujinamas aktualių naujienų (žinių) leidinys arba popieriaus lapuose periodiškas spausdinamas (spausdintas) žinių leidinys. Popieriniai laikraščiai dominavo iki XXI a. pradžios. Publikuoja informacinės žurnalistikos žanrų kūrinius, taip pat analitinio pobūdžio kūrinius. Nespecialistams būdinga bet kurį internetinį leidinį vadinti „portalu“, nors tai ir nesuteikia aiškaus apibūdinimo.

Žurnalas – vienodu pavadinimu ir vienodos struktūros skaitmeninis (internetinis) aktualijų leidinys arba popieriaus lapuose periodiškai spausdinamas (spausdintas) leidinys. Publikuoja analitinės ir apžvalgų žurnalistikos žanrų kūrinius arba autorinius mokslo darbus, arba meno ir literatūros kūrinius bei publicistiką.

 

Žiniasklaidos pareigybės

Apžvalgininkas – įvykių apžvalgos rengėjas, autorius.

Komentatorius – įvykį, renginį stebintis ir nagrinėjantis žiniasklaidos darbuotojas.

Korespondentas – žiniasklaidos priemonės darbuotojas, rengiantis naujienų pranešimus apie įvykius ir/ar sprendimus.

Laisvasis žurnalistas – žurnalistas (žr. sąvoką), nesusaistytas nuolatine darbo sutartimi su žiniasklaidos priemone (atitikmuo  angliškai: “free-lance journalist“).

Leidėjas – žiniasklaidos produkto (knygos, laikraščio, įrašo) leidybą organizuojantis fizinis arba juridinis asmuo.

Rašytojas – knygų, rašytinių studijų rengėjas, autorius.

Redaktorius – skirtingų žiniasklaidos autorių darbą koordinuojantis žiniasklaidos priemonės darbuotojas arba/ir jų tekstus ir įrašus redaguojantis (taisantis) darbuotojas; tekstų redagavimo specialistas.

Reporteris – žiniasklaidos priemonės naujienų tarnybos darbuotojas, rengiantis reportažus iš įvykio vietos.

Scenaristas – filmų, renginių, reginių tekstų, pagal kuriuos kuriamas vaidinimas arba kino kūrinys, autorius.

Skelbimų rašytojas (skelbikas) – reklamos, rinkodaros, produkto ar paslaugos sklaidai skirtų tekstų kūrėjas (angliškai atitikmuo: “copywriter“).

Skiltininkas – žiniasklaidos priemonės nuolatinis bendradarbis, periodiškai rengiantis teminės rubrikos tekstą (apžvalgą, komentarą, feljetoną).

Švilpikas – tiriamosios žurnalistikos šaltinis, kurio tapatybė neatskleidžiama visuomenei (žiniasklaidos auditorijai).

Tiriantysis žurnalistas – tiriamosios žurnalistikos žurnalistas, tiriąs visuomenei padarytą nusikaltimą arba nusižengimą (pažeidimą), kuris gali turėti išskirtinių neigiamų pasekmių žmogui, visuomenei, aplinkai.

Vyriausiasis redaktorius – redaktoriams (žr. sąvoką) vadovaujantis žiniasklaidos darbuotojas, redakcijos vadovas.

Žurnalistas – žurnalistikos kūrėjas arba/ir žiniasklaidos priemonės darbuotojas, rengiantis įvairių žurnalistikos žanrų kūrinius pagal redakcijos poreikius.

 

Žiniasklaidos raiškos ir žanrai

Dienoraštis - a) žanrinis asmeninis ar grupės kūrinys, kuriuo aprašomi įspūdžiai, pateikiama kronika; b) žiniasklaidos leidinys, turintis nustatytą leidėjo struktūrą, kuriame pateikiama asmens ar organizacijos nuomonė (įvykių vertinimai), įspūdžiai, veiklos kronika. Kitaip – tinklaraštis (angliškai - blog).

Interviu – a) žanrinis kūrinys, atspindintis žurnalisto surengtą pokalbį su atitinkamos kompetencijos pašnekovu; b) žurnalisto darbo metodas teiraujantis skirtingų šaltinių informacijos redakciją ar žurnalistą dominančia tema (duomenų rinkimas publikacijai apklausiant).

Vaizdaraštis – vaizdo įrašų rinkmena, sukurta pagal temą arba problemą ir paskelbta kaip atskiras kūrinys (angliškai - vlog).

Tinklalaidė – garso, vaizdo rinkmenų patalpinimas suteikiant galimybę šiuos kūrinius atsisiųsti (auditorijai, vartotojui tampant tinklalaidės turinio prenumeratoriumi; angl. - podcast). Tik vaizdo rinkmenų kūrimas ir pateikimas atitinkamai vad. vaizdalaide.

Žinialaisvis – tai televizijos, radijo, interneto priemonėmis informacijos pateikimas pramogos būdu, įskaitant naujienas [angl. Infotainment]. Šiuo atveju žurnalistika sutelkia dėmesį į tai, kaip perteikti žinią, o ne ką perteikti.

Parengė prof. dr. Andrius Vaišnys

KOMUNIKACIJA - (a) bendravimas; (b) keitimasis patyrimu, mintimis, išgyvenimais; (c) socialinių ryšių procesas, aprėpiantis žmones, ženklus, pranešimus. Pagal: Žurnalistikos enciklopedija, 1997. P.238

INFORMACIJA - informacijos ir komunikacijos mokslų požiūriu - tai organizuoti faktiniai duomenys ir jų tarpusavio ryšiai, apibūdinantys tam tikrą reiškinį, situaciją; informacijai būdingi dėsningumai, glaudžiai susiję su savybėmis: informacijos kiekio augimas, jos senėjimas ir sklaida.
Zenona Atkočiūnienė. Pagal: Informacijos valdymas viešajame sektoriuje. VU, 2014, p.51.

Siekdami užtikrinti jums teikiamų paslaugų kokybę, Universiteto tinklalapiuose naudojame slapukus. Tęsdami naršymą jūs sutinkate su Vilniaus universiteto slapukų politika. Daugiau informacijos